Wróć do siebie po COVID-19

Każdego dnia dowiadujemy się więcej na temat COVID-19. Jednak wciąż posiadamy zbyt mało informacji, by móc precyzyjnie określić możliwe powikłania po tej chorobie. Naukowcy próbują poczynić pierwsze próby ich przewidzenia, a także wskazać ścieżki wracania do sprawności.

Dla sportowców (tak tych zawodowych, jak i amatorów) wracających dla zdrowia po przejściu koronawirusa niebezpieczne może być zapalenie mięśnia sercowego. Istnieje podejrzenie, że COVID-19 stanowi czynnik zwiększający ryzyko wystąpienia tego schorzenia. Sportowcy są tutaj wymieniani w grupie ryzyka, bowiem nawet bez COVID zapalenia zdarzają się u nich częściej – i częściej prowadzą do śmierci (co niebezpieczne – też w przypadku osób poniżej 35. roku życia).

Przyczyną zapalenia jest infekcja atakująca mięśnie serca. Jako objawy można wskazać:
– zmęczenie,
– złe samopoczucie,
– zmniejszoną wydajność,
– ból w klatce piersiowej,
– zaburzenie pracy serca.
Zapalenie bywa bardzo podstępne, a często też bagatelizowane. Jego objawy mogą być tłumaczone jako na przykład efekt przetrenowania. Nieleczone, może doprowadzić do bardzo poważnego załamania stanu zdrowia pacjenta, włącznie z jego zgonem.

Pojawiły się pierwsze propozycje procedur powrotu do zdrowia po COVID-19 dla sportowców. Warto poświęcić chwilę i z nimi się zapoznać.

Pozytywny wynik testu na COVID-19 + brak objawów zakażenia

Przyjmuje się, że w takiej sytuacji sportowiec powinien na dwa tygodnie odpuścić intensywne ćwiczenia. Po tym czasie zalecane są następujące badania:
– wywiad lekarski,
– EKG,
– ocena płuc,
– test wysiłkowy.
Jeśli po nich nie zaobserwowano problemów ze sercem, można bez przeszkód wracać do treningów oraz zawodów.

Pozytywny wynik testu na COVID-19 + wystąpiły objawy zakażenia Najpierw należy przeprowadzić leczenie pod kątem koronawirusa. Dalsze kroki zależą od tego, jak silne były objawy: W przypadku bardzo łagodnych konieczne jest sprawdzenie, czy nie występują symptomy zapalenia serca. Jeśli nie, należy odczekać od 2 do 4 tygodni, po czym wykonać badania (ECG, echokardiografię, spirometrię). Jeśli tu nie pojawią się przeciwskazania, powrót do sportu stoi otworem. Sugerowane jest także pozostawianie do pół roku pod obserwacją lekarską. W przypadku łagodnych objawów COVID, ale z wcześniej diagnozowanymi problemami zdrowotnymi (astma, cukrzyca) niezbędne są szczegółowe badania (te same, co przy poprzednim punkcie, ale rozszerzone chociażby o rentgen płuc). Czas powrotu do sportu w tym przypadku

W przypadku konieczności hospitalizacji przy COVID, a zwłaszcza przy podawaniu tlenu/wspomagania respiratorem – wymagane są pełne badania i rehabilitacja przed ponowną aktywnością sportową. Niezbędne jest ocenienie stanu płuc, a także serca. Powrót w tym przypadku może nastąpić nawet po pół roku.

Co w sytuacji, kiedy sportowiec po COVID-19 zaobserwuje u siebie symptomy zapalenia? W tym przypadku konieczna jest dłuższa przerwa – od 3 do nawet 6 miesięcy, w której trakcie należy być pod kontrolą lekarską.

Jak sami widzicie, w przypadku powrotu do aktywności po COVID-19 zalecana jest duża ostrożność. Obserwujcie swoje organizmy, to Wy najlepiej wiecie, kiedy powiedzieć STOP, a kiedy dać sobie zielone światło. Zapraszamy do naszej poradni ortopedycznej, w której specjaliści pomogą Wam bezpiecznie wrócić do aktywności sportowej.